poniedziałek, 9 maja 2016

Zeznanie TAGowe #1: Maturalny TAG

Zeznanie: TAGowe
Sprawa: Maturalny TAG
Zeznaje: Pondi
Serwus!
Dzisiaj chciałabym zaprosić was wszystkich na zeznanie z serii tagów. Postanowiłam stworzyć coś autorskiego, aby urozmaicić wam moje zeznania. Jako, że maj jest miesiącem matur (niestety), z którymi dzielnie się zmagam od 4 maja, postanowiłam stworzyć tag książkowy na podstawie naszego egzaminu dojrzałości. Zapraszam!

MATURA- czyli najbardziej dojrzała książka, jaką miałeś/aś okazję przeczytać?

W moim przypadku jest to często wspominana przeze mnie książka Michaiła Bułhakowa "Mistrz i Małgorzata". Czytałam ją kilka razy i im starsza jestem, tym więcej życiowej mądrości w niej odnajduję i coraz więcej rozumiem. Literatura absurdu i groteski moim zdaniem do najprostszych nie należy, dlatego właśnie ta książka wydaje mi się być tak dojrzała. Wpływ na to ma też uniwersalny wydźwięk książki, ponieważ jest z zeszłego stulecia, a nadal jak najbardziej aktualna :)

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE:

POLSKI- czyli książka, którą Twoim zdaniem każdy zna i każdy powinien przeczytać? 

Dla mnie taką książką (a nawet serią) jest prawdopodobnie "Harry Potter" J.K. Rowling. Nie chodzi tu o to, że należy ona do podstaw czytelniczych- prostych i ciekawych. Ta książka na prawdę ma w sobie moc edukowania. Uczy wielu ważnych wartości, które powinno się kształcić u dzieci i u dorosłych. Szacunek, akceptowanie czyjejś odmienności, przyjaźń, miłość, zaufanie, nadzieja- lista rzeczy, które czytelnik "wyciąga" z tej książki jest długa i rozbudowana. Myślę, że w wielu z was wzbudziła ona zapał do czytania i zgodzicie się ze mną, że zabiera nas ona do na prawdę niesamowitego świata. Chciałam jednak podkreślić, że moim zdaniem za żadne skarby świata nie powinna stać się lekturą, a już na pewno nie obowiązkową!

MATEMATYKA- czyli książka, której przeczytanie sprawiło Ci ogromną trudność?

"Trzy metry nad niebem" Federico Moccia. Ta książka do teraz spędza mi sen z powiek. Wiele razy się za nią zabierałam. Wciąż stoi na mojej półce. Nie potrafię przez nią przebrnąć niestety. Miałam okazję zobaczyć film ze znajomymi i nawet mi się podobał. Właśnie dlatego ją kupiłam. Ale niestety, zawiodłam się strasznie. Być może za jakiś czas w końcu uda mi się jakoś ją doczytać do końca? Kto wie ;)

ANGIELSKI- czyli ostatnia książka, którą czytałeś/aś w języku angielskim?

Miałam okazję przeczytać pierwszą część serii "Niezgodna" Veronici Roth. Nie podobała mi się polska wersja, więc koleżanka pożyczyła mi oryginał. Przeczytałam ją jednym tchem, zafascynowana 1. przyjemnością i łatwością, z jaką przychodziło mi czytanie 2. światem przedstawionym w lekturze. Na prawdę warto rzucić okiem na angielską wersję, przynajmniej moim zdaniem. :)

PRZEDMIOT ROZSZERZONY- czyli książka z Twojego ulubionego gatunku literackiego? 

Young adults to niezaprzeczalnie mój gatunek. Doskonale się w nim odnajduję. Moją ulubioną książką z tego gatunku jest powieść Johna Greena "Papierowe miasta". Choć nie przemawia ona do tak szerokiego grona czytelników jak "Gwiazd naszych wina" to mnie podobała się o wiele bardziej. Dlaczego? Książka była niezwykle zabawna. Przygody głównych bohaterów były nietypowe, ale powszednie. Nie są one "niewykonalne" dla przeciętnego zjadacza chleba. Mimo, że nie reprezentuje ona literatury z tej najwyższej półki, to jednak jest przemiłą lekturą, do której wracam bardzo często by odnaleźć siebie na kartach powieści :)

MATURA USTNA:

JĘZYK POLSKI- czyli polska książka godna polecenia? 

Ja w tym miejscu polecę właściwie nie książkę a całą twórczość Marka Hłaski. Polski James Dean w swoich opowiadaniach pokazuje bunt przeciwko światu, ogromną wartość miłości i to, jak życie może być okrutne. Niejednokrotnie w jego opowiadaniach poruszany jest motyw uzależnienia od alkoholu. Osobiście najbardziej polecam opowiadania "Pętla" "Pierwszy krok w chmurach" oraz jego listy zebrane i opracowane przez Andrzeja Czyżewskiego. "Marek Hłasko swoimi listami napisał jedną ze sowich najlepszych powieści" - mówi napis na tylnej stronie okładki. I wiecie co? Święta racja ;)

JĘZYK OBCY- czyli książka, która jest znana na całym świecie, a Tobie się nie podobała?

Początkowo nie byłam pewna, co tak na prawdę tu wstawić... I niestety mój wybór padł na książkę "Charlie" znaną również jak "The perks of being a wallflower" autorstwa Stephena Chbosky'ego. Pierwsza fascynacja książką i filmem opadła u mnie niebywale szybko. Po ponownym przeczytaniu stwierdziłam, że główni bohaterowie mnie denerwują. Teraz powrót do tej książki jest dla mnie bezsensowny.

WYNIK MATURY- czyli książka, na którą najbardziej czekasz w tym roku?

Czekam na drugą część "Złe dziewczyny nie umierają" o której wspominałam niedawno, czyli "Od złej do przeklętej". Mam nadzieję, że autorka trochę przystopowała z wątkiem miłosnym i trochę "uspokoiła" główną bohaterkę. Czekam z ogromną dozą niecierpliwości, a moje wątpliwości rozwieją się już niebawem- tak jak zapowiedziało wydawnictwo Feeria young- bo 18 maja.
Dodam jeszcze, że czekam na premierę książki "Alive/Żywi" bo jej opis strasznie mnie nakręcił na jej przeczytanie! :D

No to teraz czas na moje nominacje:
Suomi
Cynthia Ann
onlypretender
Charlotte Andell

Pomyślnych wiatrów,
Pondi x

5 komentarzy:

  1. chociaż matura już dwa lata za mną, odpowiem z przyjemnością :) w "polskim" pewnie odpowiem tak samo :D
    powodzenia na ustnych czy co tam wam jeszcze zostało :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! ;) cóż mam nadzieję, że sprawi ci to przyjemność ♥

      Usuń
  2. Z chęcią przeczytałabym ,,Niezgodną'' w oryginalnym języku. Ale jestem lama i dla mnie język Angielski to czasem czarna magia XD
    Zostałaś nominowana!
    http://biblioteczkapati.blogspot.com/2016/05/liebster-blog-award-2.html
    Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za nominację! Postaram się ją wykonać najszybciej jak się da ♥

    OdpowiedzUsuń
  4. Pomysł genialny, choć gdybym wpadła 4 maja bym się chyba podłamała, gdyż jestem tegoroczną maturzystką... :P Po angielsku do tej pory tylko fragmenty pierwszej części Pottera czytałam, ale akurat na angielskim podstawowym się pojawił ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń